Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü öğretim üyelerinden Dr. Öğr. Üyesi Ali Duran, TÜBİTAK Bilim Söyleşileri kapsamında ortaokul öğrencileriyle bir araya gelerek “Yapay Zekânın Eğitimdeki Gücü: Gelecek İçin Öğrenmeyi Dönüştürmek” başlıklı sunumunu gerçekleştirdi.
Merzifon Gazi Ortaokulu’nda ve Amasya Merkez’deki Şehit Hüseyin Hatipoğlu İmam Hatip Ortaokulu’nda düzenlenen etkinliklerde, Dr. Duran, yapay zekânın eğitim alanında sunduğu fırsatları öğrencilere etkileyici örneklerle anlattı.
Sunumunda yapay zekânın tanımıyla başlayan Dr. Duran, akıllı telefon uygulamalarından YouTube algoritmalarına kadar günlük hayattan örneklerle konuyu somutlaştırdı. Yapay zekânın eğitimi nasıl dönüştürdüğünü açıklarken, özellikle kişiselleştirilmiş öğrenme, otomatik notlama sistemleri, artırılmış/sanal gerçeklik uygulamaları ve erişilebilirlik alanındaki etkilerine dikkat çekti.
Dr. Duran, yapay zekâ destekli platformların öğrenci başarısını nasıl desteklediğini vurgularken, dil öğreniminde bireyselleştirilmiş içerik sunumu ve anlık geri bildirim gibi avantajların önemine değindi. Yapay zekânın İngilizce gibi yabancı dillerin öğreniminde sunduğu fırsatların, öğrencilerin motivasyonunu artırdığına ve öğrenme sürecini daha etkili hâle getirdiğine işaret etti.
Etkinliklerde ayrıca yapay zekânın etik kullanımı üzerinde duran Dr. Duran, veri gizliliği, algoritmik önyargılar ve insan-makine etkileşiminde dikkat edilmesi gereken etik ilkeler hakkında öğrencileri bilgilendirdi. Yapay zekâ teknolojilerinin sorumlu, adil ve şeffaf bir şekilde kullanılması gerektiğinin altını çizdi.
Dr. Duran, dijital çağda yetişen bireyleri “dijital yerli” ve “dijital göçmen” kavramlarıyla tanımlayarak, bu farklılıkların eğitimdeki öğrenme biçimlerine olan etkilerini de öğrencilere aktardı. Dijital yerlilerin teknolojiyle iç içe büyüdüğünü, dijital göçmenlerin ise bu dünyaya sonradan adapte olmaya çalıştığını belirterek, her iki grubun da yapay zekâ çağında etkili öğrenme için farklı stratejilere ihtiyaç duyduğunu vurguladı.
Etkinliklerde öğrenciler, yapay zekâ araçlarının eğlenceli ve öğretici yönleriyle tanışırken, sunum sonunda Dr. Duran’ın yönelttiği sorularla konuyu daha da derinlemesine tartışma fırsatı buldu.